sunnuntai 1. lokakuuta 2023

Peking, 30.9.-2.10.2023

Terveiset Kiinasta,

Matkamme on alkanut mukavan sujuvasti ja onnistuneesti. Lentomme Helsingistä Berliinin kautta olivat ajoissa ja turbulenssia ei esiintynyt kummassakaan koneessa. Ehdimme katsoa pari leffaa sekä nukkua sikeästikin matkalla Berliinistä Pekingiin. Olimme saaneet apuja Berliinin lentokentällä kiinalaisilta lentoemänniltä ns. terveyskortin täyttämisessä ja skannauskoodin saamisessa, joten pääsimme kivuttomasti läpi passikontrollista ja tullimuodollisuuksista :)  Pekingin lentoasemalta kysymällä saimme turvallisen taksin - vaikkakin vähän hurjavauhtisen. Näin olimme astuneet ensimmäistä kertaa Kiinan maan kamaralle!

Lauantai 30.9.

Saavuimme Pekingin hotelliimme jo aikaisin aamusta ennen klo 6:tta. Pienen lisämaksun turvin saimme  ennakkobookattua itsellemme huoneen. Oli taivaallista päästä suihkuun ja nukkumaan leveään sänkyyn puhtaisiin lakanoihin - ei muuta kuin 2 1/2 tunnin tirsoille!

Melko pirteinä heräsimme. Olimme tiedustelleet hotellin vastaanotosta mahdollisuuksia päästä katsomaan paikallisia nähtävyyksiä: Taivaallisen Rauhan (Tianmenin) aukiota ja Kiellettyä kaupunkia sekä käyntiä Kiinan muurilla. Saimme vastaukseksi, että nuo kaksi ensimmäistä ovat kiinni lauantaina - mietimme kyllä heti, voisiko olla näin? Hotellihuoneessa googlasimme itse ja saimme hankituksi liput lauantaille Taivaallisen aukion alueelle (tässä vaiheessa luulimme hankkineemme liput myös Kiellettyyn kaupunkiin, The Palace Museumiin). Samalla onnistuimme hankkimaan liput sunnuntain bussimatkalle Kiinan muurille - yes!! Pakkasimme reppumme ja lähdimme kävellen kohti ensimmäistä matkakohdettamme.

Aurinko paisto lähes pilvettömältä taivaalta ja lämpöä oli noin 20 astetta. Noin 45 minuuttia käveltyämme huomasimme väen paljouden suuntaavan jonnekin - seurasimme heitä ja niin pääsimme sisään Taivaalliselle aukiolle. Kiinassa on kymmenen päivän pituinen juhlakausi alkanut - monet tytöt ja naiset olivat pukeutuneina kauniisiin kimonoihin. Kiinan pieniä lippuja näkyi kaikkialla. Väkijoukko näytti iloiselta ja rennolta - useat olivat lähteneet perheinä liikkeelle kauniissa säässä.

Taivaalliselta aukiolta käveltiin hulppean kokoisen rakennuksen portin kautta Kiellettyyn kaupunkiin; rakennuksen seinää koristi Kiinan hallitsijan kuva. Ympärillämme ihmiset kuvasit toisiaan historiallisten rakennusten edessä. Uutta ilmestynyttä aukiota ympäröi toinen toistaan upeimpia harjakattoisia rakennuksia. Kulkumme jatkui porttien kautta aukiolta toiselle. The Palace Museumin sisäportille kulkumme stoppasi, koska meillä ei ollutkaan tarvittavaa pääsylippua. Suuntasimme lippupisteeseen hankkimaan lippuja. Saimme tylyn vastaanoton virkailijalta, että liput on hankittava etukäteen netistä, eikä luukulta ole mahdollisuuksia meidän saada lippuja. Keskustelumme kuuli ulko-ovella seissyt opastyttö (ehkä opiskelija). Hän tuli avuksemme ja sanoi virkailijalle, että nämä henkilöt ovat eläkeläisiä ja 70 vuotiaita, joten heille kuuluu lippu myydä! Vastentahtoisesti virkailija myi meille liput - huh, huh!! Halasimme ja kiitimme opastyttöä avusta ja hän oli suunnattoman iloinen puolestamme :)

Jatkoimme porttien kautta aina vain kauniimpiin ja ylhäisimpiin näkymiin - aukioita, keisarillisia rakennuksia, pilareita ja siltoja sekä portaikkoja riitti - nämä kaikki olivat uskomattoman hyvässä kunnossa. Tämähän on Unescon perintökohde!

Olimme aivan mykistyneinä näkemästämme. Päivän pitkän kävelyn aisti jo kropassaan väsymyksenä. Olimme kävelleet koko kohteen päästä päähän - hieno saavutus! Vielä oli käveltävä hotellille ja siitäkin selvittiin!

Hotellissa suihkuun ja sitten nautimme hotellin buffet-päivällisen, jossa oli tarjolla paistettuja ja keitettyjä kiinalaisia herkkuja - kyllä ruoka maittoi! Lisäksi lippuun kuuluivat alkoholittomat ja alkoholilliset juomat. Tämä kruunasi päivän!

Sunnuntai 1.10.

Herättyämme kävimme aamupalalla, minkä jälkeen suuntasimme taksilla Kiinan muurille matkoja järjestäneen matkatoimiston ilmoittamaan kokoontumispaikkaan. Englantia puhuvien ryhmä oli noin 15 henkilön joukko. Tutustuimme parhaiten filippiiniläiseen nuoreen aviopariin ja kahteen bangladeshiläiseen insinöörimieheen. Kiinalaisia oli osallistumassa useita bussillisia. Bussimatkamme kesti 2 1/2 tuntia. Lounastamisen jälkeen kukin sai edetä kävellen sekä johdinvaunuilla ylös muureille. Jylhät vuoristomaisemat avautuivat ympärillämme. Muurirakennelmat kulkivat ylhäällä helminauhojen tavoin rinteitä ylös ja alas. Väkeä riitti, joten välillä sai jonottaa eteenpäin pääsyä. Sai nipistää itseään, jotta uskoi näkemänsä ja kokemansa todeksi: täällä sitä polvivaivainen Ulla ja lonkkavaivainen Harri kiipeävät ja askeltavat Kiinan muuria eteenpäin muiden mukana - koimme olevamme todella etuoikeutettuja ja nautimme suunnattomasti - Once in a lifetime :)

Jaksoimme kävellä aurinkoisessa säässä runsaat kolme tuntia kuvia ottaen - olimme mykistyneinä päivän annista. Myös tämä on Unescon perintökohde!

Bussi toi tyytyväiset matkaajat Pekingin keskustaan. Tilasimme taksin lähellä olevasta hotellista omaan hotelliimme, jonne saavuimme ennen klo 22. Suihkun jälkeen väsyneet turistit nukahtivat syvään uneen ...

Maanantai 2.10.

Pidimme maanantain palautumispäivänä/lepopäivänä samalla matkablogia kirjoittaen. Saimme lopulta päivitykset onnistumaan kuvineen. Suurin osa tämän päivän kuvista on otettu kävelykierrokseltamme Pekingin keskustassa. Viimeinen kuva on tämän päivän hotellipäivälliseltä.

Huomenna tiistaina varhain eli klo 04:30 lähdemme taksilla hotellista Pekingin lentokentälle. Suuntaamme seuraavaksi Tibetiin Lhasaan. Tulossa melko erilaisia kokemuksia. Palaillaan!

Kuvia Taivaalliselta aukiolta ja Kielletystä kaupungista:

Kuvia Kiinan muurilta:

Kuvia maanantailta 2.10. Pekingistä:

Kyllä täälläkin syödään jäätelöä!

Paikallinen mopoauto!

Mopoja riittää ...

Vilskettä Pekingin keskustassa.

Robotti kuljettamassa ruokaa asiakkaille - tuli perässämme hissiin!

Maittava päivällinen jälleen hotellissa.