sunnuntai 17. joulukuuta 2023

Havaijin Kailua ja Koto-Suomeen paluu sekä Kiitokset, 15.-18.12.2023

Viimeiset kaksi päivää vietimme Kailuan alueella. Tutustuimme mm. Kailuan merenrantaan, joka olikin todellisuudessa yhtä kaunis kuin nettisivut kertoivatkin. Etäällä näkyi korkeita kallioisia saaria - vaaleaa hiekkarantaa jatkui silmänkantamattomiin ja korkeat palmut huojuivat tuulessa. Aallot löivät taukoamatta rantaan kuljettaen puisia pölkkyjä ja kasveja.

Ulla kävi vilvoittelemassa jalkojaan vedessä ja kertoi sen todella piristävän. Oli ihanaa juoksennella rannalla, kuunnella aaltojen ääniä ja antaa veden tulla jaloille. Rantamaisemissa oli paljon kävelijöitä ja juoksijoita sekä etenkin surffaajia. Luonnon lisäksi ihastelimme surffaajia ja riippuliitäjien avulla eteenpäin hurjasti menijöitä.

Pyysimme rannalla kahta miestä ottamaan meistä valokuvan – ns. jäähyväiskuvan Havaijin saarella. Nämä kaksi herraa sattuivat kumpikin olemaan itävaltalaisia professoreita – toinen it-alan ja toinen sähkötekniikan. Kumpikin oli ollut töissä Suomessa yliopistoissa – toinen Tampereen teknillisessä yliopistossa ja toinen Jyväskylän yliopistossa. He ylistivät Suomen kauneutta meille. Kyllä maailma on pieni!!

Viimeisenä iltana eli lauantai-iltana tapasimme majapaikassamme japanilaisen pariskunnan, jotka kumpikin olivat juosseet Honolulun maratonin. Jäimme heidän kanssaan rupattelemaan, koska he auttoivat meitä taksin tilaamisessa seuraavaksi aamuksi klo 4. He kuuntelivat innoissaan matkakertomustamme. Mies oli täyttänyt 60 vuotta ja oli jäänyt eläkkeelle. Nyt he lomailivat vapaina työelämästä. Ehkä tapaamme heidät ensi vuonna Suomessa, koska he olivat suunnitelleet matkaa Eurooppaan, Itävaltaan, Norjaan ja Suomeen. He olivat innoissaan Harrin monivuotisesta onnistuneesta maratonkisailusta. Hauskan illan jälkeen jatkoimme pakkaamista.

Puhelin herätti klo 3 sunnuntaiaamuna. Laukut kiinni ja taksiin. Näin alkoi matkamme kohti Koto-Suomea. Lennämme Honolulun kentältä Los Angelesiin, jossa vaihdamme Helsingin koneeseen. Yhteensä noin 16 tuntia lentämistä on edessä.

Haikein mielin odottelimme aamulla pääsyä koneeseen Honolulun lentoasemalla. Meillä on ollut uskomattoman onnistunut maailmanympärysmatka. Ilmat ovat olleet meille suosiolliset: mm. Tiibetissä normaalia lämpimämpää ja Australiassa sekä Uudessa Seelannissa normaalia viileämpää. Kaikki kohteemme ovat olleet eri tavalla kauniita ja eksoottisia – kyllä matkailu on avartanut näkemyksiämme maailmasta!

Haluamme esittää sydämellisen lämpimät kiitokset Pertulle ja Cathylle matkamme suunnittelusta ja lentolippujen sekä yöpymispaikkojen ja vuokra-autojen järjestelyistä sekä hoitamisesta. Lisäksi Perttu on tsempannut meitä usein puhelinsoitoilla ja samalla tarkistanut, että kaikki on ok. Hyvin suunniteltua ohjelmaa oli mukava noudattaa ja me onnistuimme erittäin hyvin sen toteuttamisessa. Onneksi saimme olla koko ajan terveitä lukuun ottamatta korkean ilmanalan ja venettä keinuttavien laineiden aiheuttamaa huonovointisuutta, joista selvisimme melko pikaisesti.

Kiitos lähipiirille ja teille kaikille blogiystävät kiinnostuksesta matkaamme kohtaan. Olette lueskelleet lukuisia kertoja blogitekstejä ja katselleet ottamiamme kuvia ja samalla olette saaneet olla mukana reissumme eri vaiheissa. Kiitos myös monista WhatsApp- ja tekstiviesteistä sekä sähköposteista, joiden avulla olemme onnistuneet välittämään kokemuksiamme ja elämyksiämme ympäri maailmaa sekä saaneet mukavan tuulahduksen Koto-Suomesta.

Kaikki päättyy aikanaan, oli kyse sitten lyhyestä matkasta tai pidemmästä, kuten meidän 2 ½ kuukautinen maailmanympärysmatkamme. Emme ole vielä lopen uupuneita, mutta on kyllä ihana ja aikakin palata takaisin Suomeen. Maratonin jälkeen otimme melko rauhallisesti Kailuassa lähes viikon – näin toivuimme juoksukisasta! Joulu sen kuin lähestyy. Matkan aikana olemme päässeet joulutunnelmaan eri maissa soivien joululaulujen ja joulukoristeiden kautta sekä tietenkin teidän jouluisten viestien välityksellä. Tällä hetkellä odottelemme Hesan koneen lähtöä enkelten kaupungissa eli Los Angelesissa – sopivasti tämäkin joulun alla!

Vielä saamme istua kymmenen tuntia lentokoneessa, ennen kuin saavumme Helsinki-Vantaan lentoasemalle maanantaina iltapäivällä. Sitten vielä junalla Tampereelle. Näin maailmanympärysmatkamme päättyy!

Toivotamme teille kaikille Hyvää adventin aikaa ja Jouluiloa sekä tietenkin Myötäisiä tuulia, siunausta ja terveyttä Vuonna 2024!

Tosi kiitollisin ja myös helpottunein mielin teitä tervehtivät Ulla ja Harri

PS. Lisäämme ottamamme lukuisat videot ja lisäkuvat matkablogiimme Koto-Suomessa, joten käykäähän myös niitä katsomassa myöhemmin.